A naturally virtuous industry

From the farm to the factory, the French dairy industry has long been committed to three aspects of sustainable development: economic, environmental and social.

Processing: ever more guarantees

Monks in the Middle Ages and industrial processors in the present day have all shared the same processing methods and challenges: managing the natural rhythm of milk’s metamorphoses, ensuring product quality and safety, and providing consumers with ever more guarantees.

At the heart of our diet

Milk has the unique ability to be transformed into a variety of dairy products: yoghurts, cheeses, cream, and so on. These products are at the heart of our diets, appreciated for their taste and nutritional features.

50 facts about the French dairy industry

The French dairy industry is a key driver of the French economy, recording a trade surplus of €4.3 billion in 2012. With 250,000 jobs across France, the industry generates revenues of €25 billion.

La filière laitière :

une filière engagée

Actualités

Vidéo du mois

France, terre de lait
Un patrimoine laitier unique au monde avec un climat parfaitement adapté à la production du lait. Forte de son savoir-faire, la filière laitière française a pour objectif de produire les meilleurs produits laitiers pour le plus grand plaisir de chacun. France, terre de lait

Actualités

Communication

La filière laitière prend acte de l’entrée en vigueur de l’étiquetage nutritionnel « Nutri-score » et plaide pour un accompagnement du consommateur.
Lire le communiqué

CNIEL Infos

Découvrez le nouveau site d’information pour les professionnels laitiers. Vous y trouverez toute l’actualité de la filière laitière ainsi que des données réglementaires, économiques, scientifiques, etc.

CNIEL infos

EGA

Le Cniel est mobilisé pour les Etats Généraux de l'Alimentation et participe aux ateliers et à la consultation publique pour défendre les intérêts de la filière laitière.

Egalimentation

The amazing story of milk

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Chiffres-clés

La filière laitière

29,8

Mds d'€ de chiffres d'affaires pour l'industrie laitière

4

Groupe français dans le top 20 mondial

2ème

Producteur de lait européen

298 000

Emplois répartis sur tout le territoire

-23,8%

D'émissions de carbone entre 1990 et 2010

The Dairy Economy in Figures

Published every spring, this report provides a wide range of annual data on dairy production, trade and product manufacturing in France, Europe and worldwide.

Main trends in 2013

  • France

    French milking output dropped by 0.3% to 23.7 billion litres in 2013. After experiencing a decrease in the first semester of the year, output nonetheless started recovering from the summer of 2013, continuing into the beginning of 2014.

    Due to this drop, a sharp decrease was also registered in milk powder manufacturing, and to a lesser extent, butter and fresh dairy products. Manufacturing of drinking milk and cheese slightly increased.

    As in 2012, foreign trade reached a record €4.3 billion for milk and milk-based products.

  • European Union

    Standing at 141 million tonnes, cow’s milk collection increased by 1.1% in 2013 compared to 2012.

    Some countries, such as Germany, the Netherlands, Poland and Denmark, were particularly dynamic and even exceeded their quotas for the 2013/2014 period.

    It is also worth mentioning that farm-milk prices recovered in the different European countries in 2013 compared to 2012.

  • Worldwide

    In the main milk-producing countries supplying the world market, the changes in milk production over the year 2013 as a whole were mixed, with a slight rise in the United States and Europe, but a decrease in Australia and New Zealand.

    Dairy prices remained high due to global demand, especially from Asia, as well as the dwindling supply in the first semester, particularly in Oceania.

La filière laitière mobilisée pour les états Généraux de l’Alimentation

Exigence, savoir-faire, ancrage territorial, diversité des produits, lien au sol… La filière laitière a de formidables atouts qui répondent pleinement aux attentes des consommateurs.
À l’occasion des États Généraux de l’Alimentation, tous les acteurs de la filière (producteurs, industriels, coopératives) sont déterminés à valoriser et renforcer les qualités intrinsèques de leurs produits pour renforcer leur potentiel de compétitivité et apporter des réponses à tous les consommateurs.